سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرارو: کیک گیلاس یکی از انواع کیک‌های میوه‌ای است که به دلیل داشتن میوه گیلاس در ترکیباتش عطر و طعم دلچسبی دارد؛ همچنین دارای بافت نرم و سبکی است.


طرز تهیه خوشمزه‌ترین کیک فصل  با طعمی بی‌نظیر

کیک‌ها ازجمله دسر‌ها و عصرانه‌های خوشمزه و دلپذیر در سراسر دنیا هستند که در انواع میوه‌ای، خامه‌ای، شکلاتی، پنیری و... تهیه می‌شوند که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند. کیک‌های میوه‌ای به دلیل عطر و بوی میوه تازه‌ای که در آن‌ها به کار رفته است، همیشه پر طرفدار و محبوب هستند. کیک گیلاس یکی از انواع کیک‌های میوه‌ای است که می‌توانید آن را با شروع فصل تابستان و رسیدن میوه گیلاس در منزل تهیه کنید.

طعم این کیک به دلیل داشتن میوه گیلاس بسیار دلنشین است؛ همچنین بافت بسیار نرمی دارد. در ادامه این مطلب طرز تهیه کیک گیلاس همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کیک گیلاس

  • تخم مرغ: 3 عدد
  • گیلاس: 250 گرم
  • آرد سفید شیرینی: 75 گرم
  • آرد ذرت: 75 گرم
  • شکر: 175 گرم
  • شیر: 4 قاشق غذاخوری
  • کره: 175 گرم
  • خلال بادام: 50 گرم
قبل از تهیه هر نوع کیک و شیرینی باید این نکات را در مورد مواد اولیه رعایت کنید تا نتیجه مطلوب‌تری بگیرید:
 
طرز تهیه خوشمزه‌ترین کیک فصل  با طعمی بی‌نظیر

1- برای درست کردن کیک مواد اولیه را به دمای محیط برسانید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند.

2- معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر در دستور گفته شده دمای 175 درجه به مدت 45 دقیقه ذکر شده، ممکن است در فر شما با این دما و مدت زمان نتیجه مطلوبی حاصل نشود. البته نگران این موضوع نباشید. با چندبار استفاده از فر متوجه می‌شوید که چه دما و مدت زمانی برای پخت کیک‌ها در فر شما مناسب است.

با این حال به این موضوع توجه داشته باشید که معمولاً درجه حرارتی که در دستور‌ها گفته می‌شود، بر مبنای فر برقی است. اگر از فر گازی استفاده می‌کنید، دما را بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد بیش‌تر بگذارید. اما دمایی که گفته می‌شود، باز هم به فر شما بستگی دارد. باید قلق فر دست‌تان بیاید. با چند بار امتحان کردن متوجه دما و مدت زمان پخت خواهید شد.

همیشه وقتی مواد اولیه را آماده کردید و روی میز کار قرار دادید، قبل از شروع به کار فر را روشن کنید؛ چون برای تهیه هر نوع کیک یا شیرینی باید فر را از قبل روشن کنید تا موقعی که خواستید کیک را در فر بگذارید، فر کاملاً گرم شده باشد.

طرز تهیه خوشمزه‌ترین کیک فصل  با طعمی بی‌نظیر

3-سعی کنید یک ترازوی دیجیتال و پیمانه‌های استاندارد آشپزی تهیه کنید؛ زیرا در تهیه کیک و شیرینی اندازه‌های دقیق مواد اولیه بسیار مهم است.

4- همیشه زمان به هم زدن تخم‌مرغ چندین بار هم‌زن را خاموش کنید و اطراف ظرف را با کمک لیسک تمیز و داخل ظرف بریزید تا ذره‌ای از تخم‌مرغ به صورت هم نزده داخل کیک نباشد. در غیر این صورت با وجود اینکه از وانیل و یا اسانس استفاده می‌کنید، باز هم کیک بوی تخم‌مرغ می‌گیرد.

5- همیشه برای پخت هر کیکی آرد و مواد خشک دیگر مثل پودر کاکائو را 3 بار الک کنید. این کار باعث هواگیری و سبک شدن آرد می‌شود. درنتیجه بافت کیک شما بهتر می‌شود. نکته مهم دیگری که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید.

اگر دیدید مواد کیک درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد کیک هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

6- یک نکته خیلی مهم که در پخت انواع کیک باید رعایت کنید، این است که در فر را قبل از 30 دقیقه به هیچ عنوان باز نکنید. اگر این کار انجام دهید، تمام زحمات شما هدر می‌رود؛ زیرا کیک شما پف نمی‌کند.

طرز تهیه خوشمزه‌ترین کیک فصل  با طعمی بی‌نظیر

7-در انتخاب قالب کیک دقت کنید. اگر قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشد، نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید. همیشه باید قالبی را انتخاب کنید که وقتی مواد کیک را در آن ریختید، 3/1 قالب شما خالی بماند. البته همه این موارد نیاز به تجربه دارد. شاید بار اول متوجه نشوید چه قالبی مناسب است. باید چند بار کیک درست کنید تا چشم شما به اندازه‌ها عادت کند و بتوانید سریع قالب مناسب را انتخاب کنید.

8- وقتی می‌خواهید کیک را در قالب بریزید، از وسط بریزید. بعد به اطراف پخش کنید. سعی کنید کیک را طوری در قالب بریزید که مواد به صورت یک‌نواخت همه جا پخش شود.


9- نکته مهم دیگر در پخت کیک انتخاب جنس قالب است. قالب‌های متنوع و گران‌قیمت زیادی در بازار موجود است. وقتی برای خرید قالب مراجعه می‌کنید، باتوجه به تنوع ممکن است در انتخاب قالب سردرگم شوید. یکی از بهترین قالب‌ها برای تهیه انواع کیک که نسبت به سایر قالب‌ها قیمت مناسبی هم دارد، قالب‌های گالوانیزه است که معمولاً می‌توانید آن‌ها را از همه لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. این قالب‌ها در طرح‌ها و شکل‌های مختلف موجودند.

طرز تهیه مرحله به مرحله کیک گیلاس

طرز تهیه خوشمزه‌ترین کیک فصل  با طعمی بی‌نظیر

1 ـ ابتدا هسته‌های گیلاس را بیرون بیاورید و گیلاس‌ها را از وسط نصف کنید. گیلاس‌های نصف شده را داخل یک ظرف بریزید و دو قاشق غذاخوری آرد روی آن‌ها بپاشید؛ سپس ظرف را تکان بدهید تا تمام گیلاس‌ها به آرد آغشته شوند.

2 ـ کره و شکر را داخل یک کاسه دیگر بریزید و با همزن برقی آنقدر بزنید تا سفید رنگ شود و حالت پفکی پیدا کند.

3 ـ تخم مرغ‌ها را با همزن برقی بزنید تا پف کند؛ سپس آن را کم کم به مخلوط کره و شکر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. در این مرحله شیر و خلال بادام را به مایه کیک اضافه کنید و با لیسک هم بزنید.

4 ـ آرد سفید شیرینی و آرد ذرت را با هم مخلوط و سه بار الک کنید و کم کم به مایه کیک اضافه کنید و از یک جهت با لیسک یا همزن دستی بزنید تا کاملا مخلوط شوند؛ سپس گیلاس‌ها را به مایه کیک اضافه کنید و هم بزنید.

5 ـ قالب مورد نظر را با کره سرد چرب کنید و کمی آرد روی آن بپاشید. مایه کیک را داخل قالب بریزید و چند بار قالب را روی کابینت بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود. قالب کیک را داخل فر 180 درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت 50 دقیقه قرار بدهید تا کیک بپزد. بعد از اینکه کیک پخت، قالب را از فر خارج کنید تا کاملا خنک شود؛ سپس کیک را داخل ظرف مورد نظر سرو برگردانید و روی کیک را به دلخواه با مربا یا مارمالاد و پودر قند تزیین کنید. نوش جان




افزایش احتمال شیوع کرونا در دفاتر پیشخوان دولت


 

  • افزایش احتمال شیوع کرونا در دفاتر پیشخوان دولت

    فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با هشدار نسبت به افزایش احتمال شیوع کرونا در دفاتر پیشخوان دولت، خواستار به کارگیری تمهیدات لازم از سوی وزیر بهداشت شد.

    آفتاب‌‌نیوز :

    علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت خواستار به کارگیری تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در از طریق این دفاتر شد.

    در این نامه آمده است: به استحضار می‌رساند بنابر مشاهدات مردمی، اطلاعات واصله و فضای مجازی متاسفانه دفتر پیشخوان دولت در کلانشهر تهران با ازدحام بسیار زیاد ارباب رجوع مواجه بوده و خطر شیوع بیماری کرونا در این مرکز بسیار زیاد است؛ خواهشمند است دستور فرمایید در این زمینه تمهیدات لازم انجام شود.

    افزایش احتمال شیوع کرونا در دفاتر پیشخوان دولت




اعلام زمان برگزاری امتحانات نهایی و کنکور سراسری| امتحانات دانش‌آموزان چگونه برگزار می‌شود؟


 

  • اعلام زمان برگزاری امتحانات نهایی و کنکور سراسری| امتحانات دانش‌آموزان چگونه برگزار می‌شود؟
    آفتاب‌‌نیوز :

    محسن حاجی‌میرزایی در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره وضعیت آموزشی دانش‌آموزان در ایام کرونایی توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: تا قبل از تعطیلی مدارس، 70 تا 75 درصد محتوای دروس به صورت حضوری تدریس شده بود. در مدت تعطیلی اخیر هم اقداماتی انجام شده است. ما از طریق شبکه شاد یک ارزیابی از آموخته های بچه ها داریم و سپس ادامه محتوای آموزشی را از طریق شبکه شاد تدریس کرده و به پایان می بریم.

    وی افزود: کار در شبکه شاد را در روز نیمه شعبان و از دوره ابتدایی آغاز کردیم و از دو روز گذشته با ثبت عضویت در دوره متوسطه ادامه دادیم.

    اعلام زمان برگزاری امتحانات نهایی و کنکور سراسری/ تأکید بر برگزاری حضوری امتحانات نهایی است

    وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 9 و نیم میلیون نفر، 112 هزار مدیر و 500 هزار معلم در سامانه شروع بکار کرده اند، گفت: شبکه شاد هفت میلیون کاربر فعال در طول روز دارد و 1.7 میلیون گروه درسی تشکیل شده است. تا کنون هم 96 میلیون فایل و بیش از 234 میلیون پیام مبادله شده است.

    حاجی‌میرزایی ادامه داد: این فایل ها همه در محیط امن و ایزوله بین معلم و دانش‌آموز مبادله می شود و حتی امکان ارتباط دانش‌آموزان با همدیگر وجود ندارد و منحصرا بین معلم و دانش‌آموزان است.

    وی درباره نگرانی اولیاء مبنی بر ارزیابی پایانی دانش‌آموزان و کیفیت آموزش، تصریح کرد: ما به عنوان متولی امر آموزش جامعه مسئول هستیم که آموزش را در دسترس همه قر ار داده و از انتقال مفاهیم اطمینان یابیم. در این روش تمرکز بیشتری داریم و از مدیر مدرسه تا سطح استان، در جریان محتوای آموزش داده شده و روند پیشبرد آن قرار دارند.

    وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره نحوه برگزاری آزمون ها، تابع سیاست های وزارت بهداشت هستیم، ادامه داد: اگر در پایان دوره آموزشی مجال این باشد که با رعایت پروتکل ها آزمون ها را حضوری برگزار کنیم حتما این کار را انجام می‌دهیم و اولویت ما برگزاری حضوری امتحان هاست. معلم ها پنج ماه اول سال با دانش‌آموزان کار کرده اند و آنها سهم قابل توجهی در ارزیابی ها دارند.

    وی درباره ساعات شروع کلاس ها در شبکه شاد نیز گفت: ترجیح ما این بوده که کلاس ها در ساعات معینی برگزار شود اما لازم است تغییراتی داده شود. برخی چند فرزند دارند و امکان استفاده همه از یک گوشی به طور همزمان وجود ندارد. امکان نوسانات و تغییر ساعات را داریم، فقط باید در ابتدا همه به عضویت شبکه شاد دربیاند و عملیات آموزشی آغاز شود و بعد متناسب با اطلاعات دقیق به دست آمده، تغییرات را اعمال کنیم.

    حاجی‌میرزایی در پاسخ به اینکه مزیت شبکه شاد نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر که تا کنون به صورت پراکنده مورد استفاده قرار می گرفت چیست؟ افزود: ما اشرافی بر آن بسترها نداشتیم و نمی‌دانستیم محتوا چقدر و چگونه آموزش داده شده است؛ اما با این اپلیکیشن اختصاصی امکان دریافت اطلاعات و تحلیل آنها را داریم. ضمن آنکه در آینده هم ممکن است با وضعیت های غیرمترقبه ای روبرو شویم، حتی احتمال بازگشت کرونا هم هست و باید آمادگی داشته باشیم که بلافاصله ادامه آموزش را به شبکه شاد منتقل کنیم.

    وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا امکان ذخیره فایل ها در شبکه شاد وجود دارد؟ اظهار کرد: قطعا امکان ذخیره وجود دارد و ما هم برای نظارت و ارزیابی دسترسی هایی داریم. معلمان در درجه اول مسئول هستند که سال تحصیلی را به اتمام برسانند حالا حادثه ای پیش آمده و سرکلاس نمی توانند بروند. اما کارشان که تمام نشده است. معلم ها با غیرت و علاقه مندی به میدان آمدند و وظیفه ما بود امکاناتی فراهم کنیم که این کار را آسانتر و ایمن تر ادامه دهند.

    وی افزود: ضمن آنکه برای آینده این سامانه هم پیش بینی هایی شده که معلمین می توانند تدریس خود را با دیگر معلمان و دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند و در معرض دید دیگران قرار دهند که از حیث شناسایی معلمان خلاق هم خوب است و می تواند مزیت اقتصادی هم داشته باشد و فرصت هایی را برای آنها ایجاد کند.

    حاجی‌میرزایی در پاسخ به اینکه در برخی استان‌ها که ممکن است وضعیت سفید داشته باشند، امکان بازگشایی مدارس وجود دارد؟ و آیا در صورت وقوع، این اتفاق باعث بی نظمی و ناهمگونی نمی‌شود؟ گفت: اشکالات زیادی وجود دارد که این کار را منطقه‌ای انجام دهیم. 30 درصد معلمان ما در تردد بین مناطق هستند و این ترددها نگرانی ها را تشدید می‌کند. در هر منطقه ای که بخواهیم مدرسه ها را باز کنیم باید پروتکل‌های وزارت بهداشت را رعایت کنیم. لااقل باید یک متر فاصله بین بچه ها باشد و بسیاری مدارس ما امکان یک متر فاصله بین دانش‌آموزان را ندارند.

    وی با اشاره به برخی تحقیقات گفت: تعطیلی مدارس تا 12 درصد در فاصله گیری اجتماعی موثر است و دانش‌آموزان، میزان تردد را تا 25 درصد افزایش می دهند. در تمام دنیا واحدهای آموزشی اولین جایی هستند که تعطیل و آخرین جایی هستند که باز می‌شوند. تبعات ناشی از اقتصاد سخت‌تر قابل جبران است؛ اما تبعات آموزش را از طریق آموزش مجازی جایگزین می‌کنیم و این اقدام می‌تواند تا حدی نگرانی ها را برطرف کند.

    وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه پس به نظر می‌رسد مدارس باز نشوند؟ تصریح کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده مدارس تا اطلاع ثانوی باید بسته باشند. هر زمان بگویند ما این کار را انجام می دهیم ولی در مجموع تابع سیاست‌های وزارت بهداشت هستیم.

    حاجی‌میرزایی درباره بلاتکلیفی دانش‌آموزان کنکوری نیز توضیح داد و گفت: وضعیت دانش‌آموزان پایه دوازدهم اهمیت ویژه‌ای دارد و همه دانش‌آموزان پایه دوازدهم می دانند که معمولا بخش عظیمی از محتوا تا 90 درصد قبل از عید آن تمام می شود و شروع سال جدید با مرور درس ها و تقویت یادگیری ها همراه است.

    وی ادامه داد: ما اردیبهشت را برای مرور درس‌ها و جمع بندی‌ها درنظر می‌گیریم و بعد از پایان اردیبهشت، سه هفته برای برگزاری امتحانات نهایی نیاز داریم که تا هفته سوم خرداد طول می کشد و پایان دوره امتحانات نهایی خواهد بود. بعد از آن نیازمند سه هفته زمان برای آمادگی شرکت در کنکور هستیم. بنابراین سازمان سنجش می تواند دهه سوم تیرماه برای برگزاری کنکور آماده شود. اگر اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ ندهد احتمالا زمانبندی ما اینگونه است.

    وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات نهایی نیز گفت: می توانیم سالن های بزرگتری را اختصاص و فاصله را رعایت و هر پروتکلی مورد نیاز باشد برای آزمون حضوری اجرا کنیم. تاکید ما برگزاری حضوری امتحانات نهایی است. در نهایت اگر پروتکل ها اجازه برگزاری آزمون ها را ندهد ما به روش های دیگری هم فکر می کنیم.

    وی با بیان اینکه یک میلیون و 100 هزار نفر درروز به شبکه شاد می پیوندند و نشان می‌دهد سیستم دارد خوب کار می‌کند، اظهار کرد: شماره تماسی اعلام کردیم که اگر مشکلی وجود داشت مردم تماس بگیرند و مشکلشان را حل کنند. نواقص نیز به تدریج برطرف شده است. جامعه ما بیش از صد سال است که عادت کرده تا کلاس ها حضوری باشند؛ اما اکنون به فضای دیگری کشیده شده ایم و اضطراب داریم که طبیعی است و امیدواریم به تدریج و با مدارا و حوصله مردم مشکلات حل شود.

    حاجی‌میرزایی افزود: تیم فنی با افراد متخصص و مجرب حضور دارند و اطمینان داده اند که مشکلات فنی را حل می کنند. به ما اطمینان داده شده که بارگذاری فایل ها در شبکه شاد از سامانه های خارجی سریعتر است. هیچ اپلیکیشن داخلی نیست که این مقدار کاربر داشته باشد.

    وزیر آموزش و پرورش درباره امنیت شبکه شاد گفت: اطمینان می‌دهم که امنیت اطلاعات خانواده ها برای ما فوق العاده اهمیت داشته و داشتن شبکه اختصاصی ایجاد امنیت برای همین فضا است. مجموعه اطلاعات در بانک اطلاعاتی خود آموزش و پرورش قرار دارد و در اختیار کسان دیگری قرار نمی‌گیرد و امنیت اطلاعات تضمین شده است.

    وی درباره هزینه اینترنت برای دانش‌آموزان اظهار کرد: ما در ستاد عالی مدیریت کرونا طرح موضوع کرده ایم که چون جایگزین آموزش رسمی است باید اینترنتش رایگان باشد. مصوبه ای هم داشته ایم و در راستای فراهم کردن امکانات و منابع مورد نیاز هستیم تا این امر محقق شود.

    حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه راضی نیستیم اختلالی در زندگی و یادگیری پیش بیاید و زیر این بار سنگین رفته ایم که به خانواده ها اطمینان بدهیم، گفت: خودمان را مسئول آموزش می دانیم. هرکه می‌تواند برنامه را نصب کند و آنها که نمی‌توانند باید به روش های دیگری برایشان فکر کنیم. هنوز اطلاعات دقیقی نداریم.

    به گفته وزیر آموزش و پرورش، اولویت اول ما شبکه شاد است؛ اما اگر جایی این امکان فراهم نشود نیازمند برگزاری حضوری یا استفاده از تلویزیون های محلی و تولید بسته های یادگیری در مناطق دور و محرومتر هستیم.

    وی افزود: مدیران به عنوان کسانی که مسئول کنترل اطلاعات دانش‌آموزان هستند به شبکه بپیوندند و این ارزیابی را انجام دهند. بعد از آنکه اطلاعات لازم را به تفکیک مدرسه به دست آوردیم باید برای مناطقی که اینترنت ندارند آموزش را با راهکارهای دیگری جبران کنیم.

    وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل مالی برخی خانواده ها و نداشتن چند گوشی همراه در خانه گفت: هر نوع اقدامی مستلزم اطلاعات دقیقتر است. هنوز نمیدانیم چه حجمی از افراد ممکن است با مشکل مواجه باشند. با مشخص شدن اطلاعات دقیقتر تدبیر خواهیم کرد و به راهکارهای دیگر فکر می کنیم.

    حاجی‌میرزایی ادامه داد: در شرایط فعلی ما چاره دیگری نداریم. قطعا این کار مشکلات و مسائلی خواهد داشت و هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. همه تلاش ما این است که بهترین کیفیت را داشته باشد، اما ممکن است کاستی هایی نیز داشته باشد.

    وی درباره مشکلات استفاده همزمان از شبکه شاد در خانواده هایی با چند دانش‌آموز در یک خانه گفت: این امکان وجود دارد که متناسب با اطلاعاتی که از مناطق می‌گیریم دانش‌آموزان را در دو نوبت صبح و بعدازظهر توزیع کنیم که بچه ها بتوانند با مشکل کمتر در کلاس ها حضور پیدا کنند.

    حاجی‌میرزایی درباره فعالیت های پرورشی و فرهنگی دانش‌آموزان نیز گفت: از امکانات حضور محروم شده ایم اما این ابزار در یکسری کارها قابلیتهای بهتری نسبت به روش‌های حضوری دارد. روی همین سامانه کانالی را برای معاونت پرورشی پیش بینی کرده ایم. برای انجمن اولیاء و مربیان هم کانالی را درنظر گرفته ایم. والدین درگیر آموزش بچه ها شده اند و تعاملی بین مدرسه و خانواده برقرار شده است. روی این کانال آموزش مهارت های مناسب برای والدین پیش بینی کرده ایم.

    وی با بیان اینکه کانالی هم برای معاونت تربیت بدنی درنظر گرفته شده است، ادامه داد: در حال تمرین و بازسازی کلاس های حضوری هستیم. ما یک جشنواره رشد با دهها هزار فیلم داریم که می تواند به عنوان ذخیره در اختیار معلمان قرار بگیرد.

    وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این حجم از جمعیت در یک اپلیکیشن اختصاصی و سامانه ملی یک دستاورد بزرگ است و امکانی برای همه کسانی است که به مقوله آموزش و تربیت جامعه اهمیت می دهند و اهتمام دارند.




 


 

  • [unable to retrieve full-text content]



آلرژی بهاری و 16 نشانه برای آن


 

  • آلرژی بهاری و 16 نشانه برای آن
    آفتاب‌‌نیوز :

    «یک آلرژی در واقع به واسطه واکنش شدید و بیش از حد سیستم ایمنی بدن به موادی معمولا بی ضرر رخ می دهد. بیشتر علائم آلرژی های غذایی در اطراف دهان، گلو یا معده شکل می گیرند. اگر آلرژن یا عامل آلرژی‌زا از طریق تنفس وارد بدن شود، علائم بیشتر در چشم ها، بینی و ریه ها ظاهر می شوند.

    در ادامه با برخی علائم شایع و همچنین کمتر شناخته شده آلرژی های بهاری بیشتر آشنا می شویم.

    گوش درد

    گوش درد بیشتر به واسطه عفونت های گوش شکل می گیرد، اما آلرژی های فصلی نیز ممکن است دلیل بروز این شرایط باشند. زمانی که بدن گرده یا آلرژن های دیگر را به عنوان یک ماده مضر تشخیص داده و به آن واکنش نشان می دهد، سیستم ایمنی مواد شیمیایی به نام هیستامین ها را ترشح می کند که ممکن است موجب التهاب غشاهای مخاطی در حفره های بینی و گوش ها شود. التهاب ممکن است از تخلیه مایع یا مخاط جلوگیری کرده و این احتقان ممکن است موجب گوش درد شود.

    حملات آسم

    همان آلرژن هایی که موجب آبریزش چشم در برخی افراد می شوند، ممکن است موجب حملات آسم در دیگران شوند. بدن ممکن است موادی بی ضرر مانند گرده گیاهان را به عنوان باکتری هایی مضر در نظر گرفته و برای محافظت از خود هیستامین ها را ترشح کند که به بروز علائم آلرژی منجر می شود. در برخی افراد، هیستامین ها بر ریه ها و مسیرهای هوایی تاثیرگذار بوده و به بروز علائم آسم منجر می شود.

    عفونت های مکرر

    عفونت ها از علائم شایع آلرژی ها نیستند اما از موارد احتمالی، به ویژه در افراد دارای نقائص سیستم ایمنی، محسوب می شوند. آلرژی ها می توانند به بروز احتقان منجر شوند که این می تواند به انباشت مایع در سینوس ها منجر شده و خطر عفونت در گوش ها و سینوس ها را افزایش دهد.

    حلقه های تیره زیر چشم ها

    حلقه های تیره زیر چشم ها معمولا به واسطه خستگی شدید یا کمبود خواب مزمن شکل می گیرند. آنها ممکن است نشانه ای از آلرژی ها نیز باشند. این شرایط به نام شینرهای آلرژیک شناخته می شود. آلرژن ها موجب التهاب می شوند که به رگ های خونی ریز زیر چشم ها گسترش می یابد. احتقان رگ های خونی کوچک زیر پوست نازک چشم ها موجب شکل گیری رنگ تیره اطراف چشم ها می شود.

    از دست دادن حس بویایی

    آلرژن هایی که دیواره داخلی بینی را تحریک می کنند ممکن است به آنوسمی یا از دست دادن کامل حس بویایی منجر شود. البته این از علائم شایع آلرژی ها نیست. از دیگر دلایل آنوسمی می توان به سرماخوردگی، عفونت های سینوس و کیفیت پایین هوا اشاره کرد.

    سینوس درد

    پس از استنشاق گرده گیاهان یا ذرات دیگر که به آنها آلرژی دارید، سینوس ها در تلاش برای از بین بردن آلرژن ها متورم می شوند. التهاب سینوس ها در زمان ابتلا به آلرژی ممکن است به مسدود شدن حفره های سینوس منجر شود.

    بالا کشیدن آب بینی

    رینیت یکی از شایع‌ترین علائم آلرژی ها است که به التهاب بافت مخاطی درون بینی گفته می شود. این شرایط موجب بروز تورم و احتقان درون بینی می شود. غشاهای مخاطی متورم ناشی از واکنش به آلرژن هایی مانند گرده گیاهان اغلب دلیل اصلی بالا کشیدن آب بینی هستند.

    عطسه

    بینی همانند یک فیلتر برای بدن عمل می کند و عطسه واکنشی است که بدن از آن برای رفع گرفتگی های جزئی در سوراخ های بینی استفاده می کند. زمانی که ذرات کوچک مانند گرده، گرد و غبار یا هر چیز دیگری که به آن آلرژی دارید موجب تحریک دیواره داخلی بینی می شود، احساسی ناخوشایند در فرد شکل گرفته و عطسه رخ می دهد.

    سرفه

    سرفه روش دیگری است که بدن برای دفع ذرات بیگانه، محرک ها و آلرژن ها از گلو و ریه ها استفاده می کند. سرفه کردن به دفع موادی که متعلق به ریه ها نیستند، کمک می کند. استنشاق گرده گیاهان یا هر چیز دیگری که به آن آلرژی دارید موجب واکنش بیش از حد ریه ها و بروز سرفه برای دفع آن می شود.

    آبریزش چشم

    بدن برای مرطوب نگه داشتن چشم ها و همچنین دفع ذرات بیگانه اشک تولید می کند. با این وجود، گاهی اوقات، میزان تولید اشک بیش از حد است که به آبریزش چشم ها منجر می شود. ترشح بیش از حد اشک ممکن است به واسطه یک عامل محرک یا التهاب در سطح چشم که امکان دارد از آلرژی ها ناشی شود، شکل بگیرد.

    خارش چشم ها

    خارش چشم ها اغلب به واسطه یک آلرژی شکل می گیرد. یک ماده محرک، مانند یک آلرژن، می تواند موجب ترشح هیستامین در بافت های اطراف چشم ها شود. این شرایط می تواند به خارش، قرمزی و تورم چشم ها منجر شود. قطره های چشم معمولا گزینه ای است که برای درمان التهاب چشم ناشی از یک آلرژی استفاده می شود.

    خارش بینی

    هوایی که از بینی عبور می کند پیش از ورود به ریه ها توسط بینی گرم و مرطوب می شود. همچنین، بینی ذرات ریز بیگانه را به دام می اندازد و از ورود آنها به ریه ها جلوگیری می کند. آلرژی به موادی مانند پوست حیوانات، گرده گیاهان و گرد و غبار می تواند موجب التهاب تحریک کننده در بینی و خارش آن شود.

    گرفتگی بینی

    زمانی که بینی در تماس با آلرژن ها قرار می گیرد، بدن مواد شیمیایی به نام هیستامین ها و لکوترین ها را ترشح می کند. در این شرایط، رگ های خونی متورم موجب احتقان بینی شده و تولید مخاط افزایش می یابد که به احساس پری و گرفتگی بینی منجر می شود.

    خراشیدگی گلو

    زمانی که بدن در تماس با آلرژن هایی مانند گرده گیاهان قرار می گیرد، هیستامین ها را ترشح می کند که می تواند به احتقان بینی منجر شود. احتقان ممکن است فرد را به تنفس از راه دهان وادار کند که این شرایط می تواند خشکی گلو را به همراه داشته باشد. همچنین ترشحات پشت حلق می تواند گلو را تحریک و ملتهب کند که این شرایط می تواند به احساس درد و خراشیدگی در گلو منجر شود.

    ترشحات بینی

    ترشح بینی مخاطی است که معمولا در نتیجه آلرژی ها یا سرماخوردگی شکل می گیرد. نقش مخاط به دام انداختن میکروب ها، آلرژن ها و ذرات دیگر پیش از ورود آنها به ریه ها است. آلرژن ها محرک هایی هستند که بدن ممکن است آنها را با باکتری هایی مضر اشتباه گرفته و برای دفع آنها پیش از ورود به ریه ها از طریق آبریزش و تولید ترشحات بینی وارد عمل شود.

    سردرد سینوسی

    آلرژی ها گاهی اوقات موجب التهاب در بافت پوشش داخلی سینوس ها می شوند. التهاب ممکن است موجب ترشح مایع و بروز انسداد شود. این شرایط نیز ممکن است افزایش فشار در حفره های سینوس را به همراه داشته و به بروز سردرد منجر شود. افرادی که تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرند ممکن است فشار اطراف چشم ها، گونه ها و پیشانی را نیز تجربه کنند. سردردهای سینوسی ناشی از آلرژی ها چندان شایع نیستند.