سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زورمان به خودروسازان نمی‌رسد | صنعت خودرو و موتورسیکلت در ایران استاندارد نیست


 

  • زورمان به خودروسازان نمی‌رسد | صنعت خودرو و موتورسیکلت در ایران استاندارد نیست

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در مصاحبه رادیویی گفت: جالب است که خودروسازان تقاضا کرده بودند که فیلترهای دوده را به دلیل تحریم‌ها از کامیون‌ها بردارند در حالی‌که 10 سال قبل که تحریم نبودیم آقایان فیلتر در کامیون‌ها استفاده نمی‌کردند و الان به بهانه سال رونق تولید از هر مسیری سوء استفاده می‌کنند.

    معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تهران و خیلی از شهرهای بزرگ جهان امروز گرفتار هوای ساکن و سرد هستند.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران بسیار بالاست، گفت: ماشین‌هایی که این سوخت‌ها را می‌سوزانند قدیمی و از کار افتاده‌اند. به عنوان مثال دو میلیون و 700 هزار موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران داریم که هر کدام به اندازه هشت خودروی بنزین سوز آلاینده تولید می‌کند ضمن اینکه اکثر این موتورسیکلت‌ها اسقاطی و از رده خارج هستند.

    کلانتری با تأکید بر لزوم نوسازی و تولید موتورسیکلت‌های برقی و یا حداقل انژکتوری گفت: بیش از 80 درصد موتورسیکلت‌ها وسیله معیشت مردم هستند اما متاسفانه کارخانجات موتورسازی اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.

    وی افزود: 70 هزار کامیون شب‌ها وارد تهران می‌شدند و گازوئیل می‌سوزاندند این کار در کنار زباله سوزی‌ها آلاینده‌های اصلی شهر را تولید می‌کنند. ما بیش از حد ظرفیت کلانشهرها سوخت فسیلی مصرف می‌کنیم به‌طوری‌که سرانه مصرف سوخت فسیلی در ایران شش برابر کشور ترکیه است.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تشکر و قدردانی از وزارت نفت گفت: در حال حاضر بیش از 85 درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو 4 و یورو 5 است درصورتی‌که قبلا حتی زیر یورو 2 بود.

    وی مشکل اصلی را استاندارد نبودن قوای محرکه کشور (صنعت خودرو و موتورسیکلت) دانست و افزود: تمام ذرات آلاینده در شرایط هوای سرد در سطح پایین شهر می‌مانند و جابجا نمی‌شوند و از طرفی با ساخت و سازها و برج سازی‌ها هوا رد و بدل نمی‌شود بنابر این وزش بادهای کم سرعت اثری ندارند.

    وی با اذعان به سیستم فشل اتوبوسرانی گفت: بیش از نیمی از اتوبوس‌های شهر تهران اسقاطی هستند و نباید وارد شهر شوند و از طرفی می‌گویند مردم در خیابان می‌مانند.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شهرداری تهران توان نوسازی شهر و مردم هم توان نوسازی کامیون‌ها را ندارند، گفت: اقتصاد کشور به قدری قوی نیست که خواسته‌های اجتماعی مردم برآورده شود.

    کلانتری در پایان اظهار کرد: خوشبختانه فرهنگ و انتظارات جامعه در سطح بسیار بالایی است اما ثروت بالفعلی نداریم. برای از رده خارج کردن 10 میلیون خودروی فرسوده 100 میلیارد دلار لازم است و متاسفانه کشور چنین توان اقتصادی ندارد.




فیلم | سگ‌هایی به رنگ پاندا | صدای چینی‌ها درآمد


 

  • فیلم | سگ‌هایی به رنگ پاندا | صدای چینی‌ها درآمد

    این کافه در ماه پیش در شهر چنگدو در ایالت سیچوآن در جنوب غرب چین گشایش یافته است که محل زندگی جمعیت زیادی از خرس‌های پاندا است که یک گونه‌ جانوری در خطر انقراض است.

    این کافه شش سگ چوچوی پرمو را به رنگ سیاه و سفید و شبیه پانداها در آورده است.

    ویدئویی از این سگ‌ها که در کافه بالا و پایین می‌پرند، در رسانه‌های اجتماعی چین فراگیر شده است و صاحب کافه می‌گوید به قیمت 1500 یوآن (165 یورو) حاضر است حیوانات خانگی افراد را به رنگ مشابهی در آورد.

    کاربران اینترنت در چین از این کار انتقاد کرده‌اند و می‌گویند صاحبان کافه‌های حیوانات به اسم محبت به آنها فقط می‌خواهند از آنها پول در بیاورند.




گام بلند تبریز به سوی شهر دوستدار کودک


 

  • گام بلند تبریز به سوی شهر دوستدار کودک

    با این طرح که با هدف ایجاد آمادگی برای اداره شهر دوستدار کودک با محوریت کودکان و ارتقای زیرساخت‌ها تعریف شده بود، بیش از 5 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش در تبریز همراهی کردند. در ادامه از حدود 2 سال قبل برنامه‌های شهر دوستدار کودک با محوریت کودکان در طراحی برخی فضاهای شهری از جمله ائل‌گلی مورد توجه قرار گرفت. احداث پارکی در ابتدای کوی دادگستری با مختصات ویژه و تجهیز آن با عناصر خلاقانه که امکان بازی مستقل و طولانی کودکان و حتی مدیریت کودکانه را فراهم می‌کرد، از دیگر اقدامات بود. با این حال، تحقق شهر دوستدار کودک - به اعتقاد کارشناسان - تلاش‌های همه‌جانبه و بیشتری را طلب می‌کند.

    • پرهیز از حرکت‌های نمایشی

    استاد علوم تربیتی و روانشناس حوزه کودک در تبریز با بیان این‌که مرکز استان برای پیوستن به شهر دوستدار کودک هنوز نتوانسته است از موقعیت قرمز یونسکو به موقعیت آبی مورد تایید این نهاد بین‌المللی برسد، اظهار می‌کند: برای درک این موضوع باید به بی‌اطلاعی عمومی در مورد حقوق کودکان، نبود مراکز بازی و تفریح کافی برای کودکان به‌ویژه در حاشیه شهر، عدم امکان تعریف نقش برای کودکان در محیط‌های کوچک از پیش طراحی شده مانند شهربازی‌های سرپوشیده و عوامل پیش پا افتاده‌ای مانند عدم استفاده کودکان از امکانات پارک‌ها به صورت مستقل اشاره کرد. «نسرین ثنایی» با انتقاد از حرکت‌های نمایشی در حوزه حقوق کودکان ادامه می‌دهد: قبل از این‌که به فکر حرکت‌های بدون نتیجه مانند اختصاص یک روز به نقاشی کودکان در یک پارک شهر یا رنگ‌آمیزی دیوارهای یک پارک برای کودکان باشیم باید زیرساخت‌های ساده‌ای مانند تجهیز بیشتر پارک‌ها برای کودکان و همچنین توجه بیشتر به کودکان نیازمند حمایت را مورد توجه قرار دهیم. در اکثر پارک‌های تبریز تنها یک سرسره پلاستیکی برای بازی و تفریح کودکان تعبیه شده و در برخی دیگر هم یک تاب به آن اضافه شده است در حالی که می‌توان بیش از اینها در حوزه کودکان و توجه به حقوق آنان سرمایه‌گذاری کرد.

    وی بیان می‌کند: تبریز تجربه خوبی در توجه به حوزه کودکان دارد و در گذشته یکی از ارکان حمایتی جامعه متعلق به کودکان بوده است. محل فعلی بازار حرمخانه در گذشته محیطی کودکانه با همین عنوان در مجاورت بازار و حوزه علمیه داشته است که کودکان در آن نقش مدیریتی در مقابل یکدیگر ایفا می‌کرده‌اند. ورود افراد بزرگسال به آنجا محدودیت داشت و خود کودکان بیشتر نقش‌های اجتماعی را بر عهده داشتند. در حال حاضر هم می‌توان ثمن‌های اختصاصی کودک با نقش‌آفرینی کودکان در تبریز راه‌اندازی و به کودکان خود بیشتر اعتماد کنیم. این استاد علوم تربیتی توجه به حقوق کودکان و تحقق شهر دوستدار کودک را ضمانتی برای رعایت حقوق همه جامعه عنوان می‌کند و می‌افزاید: زمانی که حقوق ضعیف‌ترین افراد یعنی کودکان در جامعه پایمال نشود طبیعی است که حقوق افراد دیگر هم پایمال نخواهد شد.

    • حمایت از سمن‌ها و خیرین

    مدیرکل بهزیستی استان نیز با بیان این‌که افزایش ضریب حمایتی از حقوق کودکان از جمله رویکردهای بهزیستی است، می‌گوید: در این زمینه بیشترین و موثرین نقش را سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین بر عهده داشته‌اند و در حال حاضر نیز حمایت‌های خوبی در این حوزه صورت می‌گیرد. «محسن ارشدزاده» خبر های مرتبط با روند افزایشی تعداد کودکان کار در تبریز را رد می‌کند و ادامه می‌دهد: بنا بر آمار، تبریز در مقایسه با شهرهای بزرگ کشور درصد کمی کودک کار دارد و کودکان کار هم اغلب توسط خانه‌های کودک جذب و حمایت می‌شوند و در آنجا، ضمن آموزش کودک، حمایت از خانواده

    او و تقویت اقتصادی و فرهنگی آن هم صورت می‌گیرد. وی با یادآوری این‌که سمن‌ها و خیرین می‌توانند در ارتقای جایگاه کودکان در تبریز نقش موثرتری داشته باشند، اظهار می‌کند: تحقق شهر دوستدار کودک در تبریز با پایش وضعیت کودکان به صورت منظم امکان‌پذیر است. این پایش زمانی می‌تواند با اعتماد عمومی همراه باشد که از سوی سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی انجام و دسترسی کودکان به حقوق قانونی خود از سوی این سمن‌ها پیگیری شود. طبیعی است که دولت از همکاری مردم در این زمینه حمایت می‌کند و از این تشکل‌ها هم انتظار دارد اقدامات خلاقانه‌ای در این زمینه انجام دهند و منطبق با الگوهای ارائه شده از سوی یونیسف در این حوزه حرکت کنند.

    • جهش امیدوارکننده

    همچنین، عضو و سخنگوی شورای شهر تبریز با اشاره به وضعیت فعلی شهر دوستدار کودک در تبریز می‌گوید: تبریز در این زمینه تقریبا پیشگام است و برنامه‌های زیرساختی را از چند سال قبل آغاز کرده است. اعتقاد شهرداری و شورای شهر سپردن کار به دست کودکان و فراهم کردن زیرساخت‌های منطبق با نیاز و خواست آنهاست. در این زمینه اقدامات متعدد اما گاه پراکنده‌ای انجام شده است، از جمله این‌که فرهنگسرای الغدیر در غرب این شهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های فرهنگی متعلق به شهرداری برنامه‌هایی در این زمینه داشته یا شهردار مدرسه که از دیگر اقدامات بوده است.

    «کریم صادق‌زاده» می‌افزاید: اما این اقدامات باید منطبق با جدول یونیسف باشد. بر همین اساس، نشست‌هایی با حضور کارشناسان یونیسف در تبریز برگزار شده و تبریز نیز آمادگی و داوطلبی خود را همراه با چند شهر دیگر اعلام کرده، اما این روند طولانی‌مدت و چندین ساله است. وی به ارتقای جایگاه تبریز در حوزه شهر دوستدار کودک معتقد است و تاکید می‌کند: در حال حاضر با همکاری سمن‌ها، فعالان حوزه کودک و شهرداری مناطق طراحی‌های خوبی در حوزه فضای شهری برای پارک‌های تبریز انجام می‌شود. اما گام بلند تبریز در رسیدن به شهر مطلوب دوستدار کودک در پارک 10 هکتاری مرکز شهر خواهد بود که در محل فعلی پادگان ارتش در حال احداث است. سالن‌ها و پردیس‌های متعدد ویژه کودکان به صورت دائمی در این پارک ایجاد می‌شود و می‌توان گفت یک شهر کوچک برای کودکان در این محل در حال احداث است.

    همچنین، در محوطه کانون پرورش فکری کودکان تبریز فضای خوبی با الگوگیری از محیط شهری اما در ابعاد کوچک‌تر برای کودکان طراحی شده است. این عضو شورای شهر به کمبود بودجه اختصاصی برای این اقدامات و تبدیل تبریز به شهر دوستدار کودک اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: سال‌های قبل بودجه‌های خوبی به این موضوع اختصاص پیدا می‌کرد که البته عنوانش بودجه‌ فرهنگی بود. شورای شهر قصد دارد در بودجه سال 99 رقم خوبی در این زمینه در نظر بگیرد، اما سرمایه اصلی‌ برای تحقق شهر دوستدار کودک سمن‌ها و تشکل‌های مردمی هستند که از گذشته نیز در این حوزه
    فعال بوده‌اند.




چگونه از هدررفت آب باران در شهرها جلوگیری کنیم؟


 

  • چگونه از هدررفت آب باران در شهرها جلوگیری کنیم؟

    ایسنا نوشت:  با توجه به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در کشور می‌توان با اجرای برخی راهکارها از جمله مدیریت بارش‌ در مناطق شهری از هدررفت مقدار زیادی از آب جلوگیری کرد.

     آب‌گرفتگی معابر از جمله مشکلات برخی شهرهای کشور هنگام بارش باران است. بسیار دیده شده است که با چند ساعت بارش متناوب باران عبور و مرور در شهرها با اختلال مواجه شده است این درحالیست که با رعایت برخی نکات شهرسازی می‌توان ضمن برطرف کردن این مشکل و حتی جلوگیری از بروز سیلاب، از هدررفت آب در کشور جلوگیری کرد. در ادامه به هفت راهکار برای مدیریت بارش در مناطق شهری اشاره شده است.

    استحصال آب باران در طراحی‌های شهری دو بخش دارد که عبارتند از استحصال آب باران در پشت‌بام‌های منازل و استحصال آب باران در خیابان‌های شهر.

    متاسفانه امروزه آب باران پشت‌بام منازل توسط ناودان‌ها به کوچه‌ها و چاه‌های فاضلاب ریخته می‌شود در حالی‌که می‌توان با استحصال آب باران در پشت‌بام‌ها از آن برای آبیاری باغچه‌ها و اقداماتی به غیر از شست‌وشوهای بهداشتی استفاده کنیم. همچنین می‌توان فلش تانک‌های منازل را با این آب‌ پر کنیم.

    برای جمع‌آوری آب باران از بام خانه‌ها می‌توان آب را از طریق یک لوله به منبع انتقال داد سپس از آن استفاده کرد.

    جمع‌آوری آب باران از پشت‌بام‌ها در فضاهای سنتی کشور ما وجود داشت. برای مثال روستایی در استان گلستان وجود دارد که ساکنان آن از گذشته آب باران را جمع‌آوری و از آن استفاده می‌کردند.

    برای جمع‌آوری آب باران از مناطق شهری می‌توان آن را به کانال‌های کنار خیابان و پارکینگ‌های عمومی هدایت و از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

    استحصال آب باران در شهرها می‌تواند سیلاب شهری را کنترل کند اما طراحی خیابان‌ها بگونه‌ای نیست که بتوان پس از یک بارندگی حجم آب را از سطح خیابان خارج کرد.

    قوانین معماری و شهرسازی در کشور می‌توانند نکات مرتبط با جمع‌آوری آب باران از منازل و مناطق شهری را بررسی و آن‌ها را اجباری کنند. با توجه به اینکه کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک جهان به حساب می‌آید، منفعت این اقدام بیشتر از هزینه آن خواهد بود.




8 آبان؛ هوای تهران سالم است | احتمال ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس


 

  • 8 آبان؛ هوای تهران سالم است | احتمال ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، نتایج پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که در صبح روز چهارشنبه 8 آبان 98 در اکثر مناطق پایتخت شرایط نامطلوب برقرار خواهد بود که عمدتاً ناشی از افزایش تردد خودروها و کاهش سرعت باد همراه با آسمان نیمه ابری در نخستین ساعات روز است.

    در طی روز نیز با افزایش میزان ناپایداری جوی، افزایش نسبی سرعت باد در برخی ساعات بعدازظهر همراه با رگبار پراکنده، شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم شده که برقراری شرایط سالم در اکثر مناطق را به دنبال خواهد داشت.

    وزش باد تا ساعات پایانی چهارشنبه ادامه خواهد داشت که به تبع آن اکثر مناطق در شرایط مطلوب به سرخواهند برد، هر چند در برخی مناطق پرتردد احتمال برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس وجود دارد.

    این شرایط جوی تا صبح روز پنجشنبه 9 آبان 98 ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که از غلظت آلاینده‌ها نسبت به روز قبل کاسته شود. همچنین با کاهش سرعت باد در برخی ساعات بعدازظهر و کاهش ابرناکی، پراکندگی آلاینده‌ها محدود خواهد بود. بنابراین با کاهش میزان ناپایداری جوی در اواخر وقت پنجشنبه و افزایش حجم ترافیک، تجمع ذرات معلق و کاهش موقتی کیفیت هوا در اکثر مناطق پایتخت دور از انتظار نخواهد بود.